Kultur o Nöje

Skånes dansteater: "The feeling of going"

Dans ,
Publiksuccén från 2013, "The feeling of going", är tillbaka på scenen, nu med Moto Boy i den sjungande huvudrollen tillsammans med Skånes dansteaters dansare.
Foto:
Moto Boy ses i den sjungande huvudrollen.
Foto:
Publiksuccén från 2013 "The feeling of going" är tillbaka på scen, nu med Moto Boy i den sjungande huvudrollen tillsammans med Skånes dansteaters dansare.
Foto:
Publiksuccén från 2013 "The feeling of going" är tillbaka på scen, nu med Moto Boy i den sjungande huvudrollen tillsammans med Skånes dansteaters dansare.
Foto:
Publiksuccén från 2013 "The feeling of going" är tillbaka på scen, nu med Moto Boy i den sjungande huvudrollen tillsammans med Skånes dansteaters dansare.
Foto:

Skånes dansteaters största succé hittills, Ben Wrights "The feeling of going", är åter på scenen. I lördags var det nypremiär, med flera nya namn i rollistan. Succé då som nu, anser vår recensent Andrea Grapengiesser.

"The feeling of going"

Koreografi:

Ben Wright

Musik:

Jónsi

Scenografi:

Will Holt

scen:

Skånes Dansteaters dansare och Oskar "Moto Boy" Humlebo

Med Malmö Operaorkester

, Malmö Operakör och solister, dirigent Jonas Nydesjö

Av Skånes dansteater.

Premiär på Malmö Opera i lördags, 28/10. Spelas till 22/11

Artikeln publicerades 30 oktober 2017.

En fyrfilig motorväg vid infarten till en större stad möter publiken som tar plats i operasalongen. "The feeling of going" börjar med ett insomnande. En ung man i kostym, gestaltad av dansaren Samuel Denton, lägger sig för att sova och vi följer honom in i drömmen, lämnar staden och hamnar för en stund i en stuga i skogen och sedan i den vackraste av björkskogar.

"The feeling of going" utgår från musiken, mer bestämt albumet GO av artisten Jónsi, sångare i det isländska postrockbandet Sigur Rós. Och det är inte alls svårt att förstå att koreografen Ben Wright har fastnat för Jònsis fantasieggande kompositioner. Musiken växlar mellan att vara skir och poetisk och blomma ut i pompösa crescendon.

Med tre varierade sångsolister, samt Malmös operaorkester med dirigent Jonas Nydesjö och operakören ges musiken sin fulla potential. Lägg till det en bländande ljussättning, sagolik kostym och Skånes Dansteaters ensemble. "The feeling of going" är och förblir en succé, en present till alla som inte upplevde föreställningen 2013 eller 2015.

Dansarna tillsammans med operakören och sångsolisterna bildar en brokig skara av alla upptänkliga sagodjur och skogsväsen, här finns tydliga referenser till bland annat Trollkarlen från Oz , Alice i underlandet och Till vildarnas land. De fyller golvet, springer över scenen, flyter fram eller snurrar runt, allt i en ständig rörelse. Med samma nerv och intensitet. Rörelsespråket är kroppsnära och vardagligt och energin är enorm när hela ensemblen intar scenen.

I en naken och gripande duett skildras ett avsked där två kroppar är nära sammanflätade. Kvinnan hålls uppe av mannen för att slutligen skiljas från honom och föras bort.

Oskar Humlebo, känd under artistnamnet Moto Boy, är en av föreställningens nya starka solister. Falsettsången och hans svala alvliknande figur är förförande, med ryggen mot publiken finns han där som en ständig iakttagare. Tillsammans med de andra två sångsolisterna, vid premiären operaskolade Naja Monrad Hansen och Phil Christensson, operaorkestern och operakören, blir den musikaliska upplevelsen genreöverskridande och hårresande vacker.

Kostymen varierar mellan dansarnas enkla nattskjortor och strumpläst till de fantastiska sagodräkterna, som vinterdrottningen som glider fram över scengolvet med ögonbindel och en upplyst klänning likt en gigantisk rislampa med ett släp av snöbollar, eller den krälande skogsvarelsen vars rygg är beklädd med ris och pinnar.

Stora björkar fyller scenen från golv till tak, höstlöv virvlar, det regnar ihållande och vi bländas av en sagolik soluppgång. Zerlina Hughes ljusdesign är genomgående magnifik, tillsammans med videoprojektioner samspelar scenografin med allt annat till den häftiga helhetsupplevelsen som "The feeling of going" är.

Så varför en nypremiär? Drömmar kommer aldrig sluta fascinera oss. I den gränslösa drömvärlden är allt möjligt, minnen och känslor bearbetas. Begäret förkroppsligas, möten och avsked behandlas. Jónsis musik är kanske inte tidlös men länkar samman sagan och mytens värld med vår elektroniska samtid. "The feeling of going" är det perfekta tillfället att introducera Skånes Dansteater och Malmö Opera för en ny och ung publik.

I pausen urskiljer jag tre barn i publikhavet, som inspirerade och fulla av energi dansar ner för den breda marmortrappan i operans foajé.