Kultur o Nöje

Malmö Live: Juan Diego Flórez

Konsert Artikeln publicerades
Den peruanske tenoren Juan Diego Flórez var på Malmö Live i helgen. Här ses han från en tidigare konsert.
Foto:

Världstenoren Juan Diego Flórez från Peru har framträtt med de största. Vår musikskribent Kjell A Johansson var på plats när Malmö gästades i lördags och fick höra både kända och mindre kända arior av mästare som Verdi, Puccini och Rossini.

Juan Diego Flórez

Konsert med tenoren Juan Diego Flórez tillsammans med Malmö Symfoniorkester, dirigent Christopher Franklin, på Malmö Live i lördags, 7/10

Se det blev en konsert som hette duga, mötet mellan Juan Diego Flórez och Malmö Symfoniorkester på Malmö Live med gästande dirigenten Christopher Franklin.

Juan Diego Flórez, född 1973 i Lima, Peru, i en musikalisk familj med blygsamma ekonomiska resurser, hade lyckan att möta lärare, i Peru och utomlands, som förstod att lyfta upp hans speciella begåvning. Så kom han 1996 till den årliga Rossinifestivalen i Pesaro för att göra en liten roll men fick i stället snabbt lära sig och hoppa in i det stora tenorpartiet i den sällan spelade "Matilde di Shabran". Efter det haglade erbjudandena in. Världen hade fått sin store belcantotenor.

I Malmö blev det en välkomponerad blandning av standardrepertoar och mindre kända verk av Mozart, Rossini, Puccini och Verdi.

Med Juan Diego Flórez går de okända verken ofta lika väl fram. En kraftfull aria ur Rossinis sällan uppförda "Otello" (alltså inte Verdis "Otello") fick en av kvällens längsta applåder.

Flórez har en vidunderlig förmåga att handskas med de riktigt höga tonerna, de kommer till synes utan ansträngning, kraftfullt och sitter där fast som berg. Hans egen person står aldrig i vägen för verken som han minutiöst lyfter upp och för ut till publiken. Denna förmåga att ta fram det bästa hos tonsättarna kommer också lättare repertoar till godo, vilket vi fick exempel på med tre av de italienska sånger som tenorer är sån förtjusta i, här av Leoncavallo, "Aprile", "Vieni amor mi" (Kom min älskade") och den populära "Mattinata".

Den alerta symfoniorkestern bjöd på ouvertyrer av Cimarosa, Mozart, Rossini och Mascagnis bekanta "Intermezzo" ur "På Sicilien". Det syntes på långt håll hur förtjusta Malmö Symfoniorkester var att jobba med Flórez och den amerikanske dirigenten Christopher Franklin. De båda har gjort många turnéer tillsammans.

Publikens upprepade, stående ovationer ledde till en hel avdelning med extranummer, som inleddes med Tonios aria med höjdtonerna i Donizettis "Regementets dotter".

Tre i Malmö bosatta peruaner som satt bredvid mig utbringade leven för Peru och vecklade upp en stor flagga. Flórez svarade med att gå ut och hämta en gitarr och en pall och sätta sig och sjunga ett par populära sånger från Peru. När publiken inte gav sig blev det till sist Augustín Laras "Granada" i en härlig, musikaliskt humoristisk version, mycket bättre än "De tre tenorernas"!