Annons
Kristianstad

Nytt dubbelspår ska förbättra tågtrafiken till Kristianstad

Trafikverket satsar på järnvägen mellan Kristianstad och Lund. Med ett nytt dubbelspår och en ny kontaktledning ska förseningarna minska och restiden förkortas. Arbetet ska vara färdigt i december.
Kristianstad • Publicerad 7 november 2017
Trafikverket bygger ut tågbanan med ett 900 meter långt dubbelspår i anslutning till Kristianstad C.
Trafikverket bygger ut tågbanan med ett 900 meter långt dubbelspår i anslutning till Kristianstad C.Foto: Lasse Ottosson

En del av Trafikverkets förslag till det nationella transportsystemet 2018 till 2029 har varit att bygga dubbelspår mellan Kristianstad och Hässleholm – ett av Sveriges mest trafikerade enkelspår. Den första etappen av bygget är att bygga ett 900 meter långt dubbelspår i anslutning till Kristianstads bangård.

Målet är att öka driftsäkerheten, flexibiliteten och punktligheten för trafiken. Med andra ord minska risken för förseningar.

Annons

Kristianstadsbladet har tidigare berättat att Kristianstad och Hässleholm har varit beredda att skjuta in totalt 50 miljoner för att Trafikverket ska prioritera kommunernas järnväg. Region Skåne finansierar bygget med samma summa.

Arbetet påbörjades för ett drygt år sedan men stoppades när fridlysta blommor upptäcktes. Nu har blommorna flyttats till ett område vid gamla postkontoret och efter ett uppehåll på sju månader har arbetet tagits upp igen. Enligt planen ska dubbelspåret stå färdigt den 10 december.

Området där det nya spåret ska ligga visade sig vara för litet på grund av kommunens vattenskyddsvall. Därför fick Trafikverket bygga dataställverket där all elektronik manövreras över vallen, precis innan Natura 2000-området tar vid.
Området där det nya spåret ska ligga visade sig vara för litet på grund av kommunens vattenskyddsvall. Därför fick Trafikverket bygga dataställverket där all elektronik manövreras över vallen, precis innan Natura 2000-området tar vid.Foto: Lasse Ottosson

Trafikverkets projektledare Christian Björnsson berättar att bangården i Kristianstad är ett utmanade område att arbeta i. Bland annat på grund av att det avgränsar till ett Natura 2000-område och kommunens vattenskyddsvall.

– Det är svåra förhållanden att bygga i, det har inte gått helt lätt, säger han.

Tidigare i år byggde Trafikverket nya mötesspår. Nu är det ett huvudspår som ska läggas i anslutning till centralstationen. Det betyder att tågen kommer att kunna köra i 130 kilometer i timmen längs de nya dubbelspåren. Samtidigt kommer en kurva i höjd med Karpalund att rätas ut så att tåget kan passera i 160 kilometer i timmen, istället för dagens 130 kilometer. Dessutom kommer godstrafiken mot Blekinge kunna köra i 90 kilometer i timmen, jämfört med dagens 70.

– Det här betyder bland annat att vi kan släppa ut ett tåg samtidigt som vi tar emot ett. Vi räknar på sekunder men i slutet blir det uppemot en minut per resa mellan Kristianstad och Lund. Det blir många minuter om man räknar per resenär, säger Christian Björnsson.

Trafikverkets projektledare Christian Björnsson berättar att bangården i Kristianstad är ett utmanade område att arbeta i.
Trafikverkets projektledare Christian Björnsson berättar att bangården i Kristianstad är ett utmanade område att arbeta i.Foto: Lasse Ottosson

Parallellt med rälsbygget i Kristianstad ska Trafikverket bygga en ny kontaktledning mellan Hässleholm och Lund.

Arbetena kommer att påverka trafiken från och med nu, vecka 45 till och med vecka 49. Sträckan mellan Hässleholm och Lund kommer att stå färdig under nästa år (se faktaruta).

Redan till helgen kommer tågtrafiken nattetid mellan Kristianstad och Lund att stå still. Då ska Trafikverket programmera om datorsystemet.

I Trafikverkets plan ingår också höghastighetståg med en hastighet på 250 kilometer i timmen förbi Hässleholm på Södra stambanan, men byggstarten för det ligger troligen i slutet av planperioden.

Catharina SigalaSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons