Annons
Kristianstad

Skånetrafikenkunder har fått konton hackade

17 kunder har fått sina konton på Skånetrafiken hackade. Händelsen har anmälts till Polisen och datainspektionen.
Kristianstad • Publicerad 23 oktober 2018

I söndags upptäckte Skånetrafiken ett dataintrång mot tjänsten kallad Mitt konto. Med hjälp av listor som man hade kommit över på annat håll hade någon gjort tusentals inloggningsförsök och av dem hade man lyckats logga in på 17 kunders konto.

– Vi upptäckte att det var ovanligt mycket trafik och ovanligt mycket av trafiken som inte lyckades komma in, bara en bråkdel. Det tyder på att man har haft tillgång till en lista man har fått någon annanstans och sedan provat listan på våra tjänster. På så sätt har man lyckats komma in på kontot till 17 av våra kunder, säger Johan Karlberg, chef för digitalisering och IT på Skånetrafiken.

Annons

De berörda kunderna har underrättats och kontona är skyddade. Händelsen har anmälts till Datainspektionen och Polisen.

– Det första vi gjorde var att vi nollställde deras konton så de behöver skaffa nytt lösenord. Vi har skickat meddelande till dem och ringt dem, jag tror inte att vi har fått tag på alla, men har lämnat meddelande till alla. Hör man inte av oss har man inte drabbats.

Han säger att Skånetrafiken ser allvarligt på det inträffade.

– Det är alltid allvarligt när någon kommer åt ett konto eller uppgifter de inte ska komma åt. Det är sådant som gör att folk blir rädda för att använda olika tjänster.

Vad är det för uppgifter man kan komma åt på Mitt konto på Skånetrafiken?

– Det beror på hur mycket användarna har lagt in på kontot, det kan vara e-post, telefonnummer och beroende på vad man har skrivit kan det vara personnummer och adress. Man kan se om man har registrerat jojokort i appen och vilka biljetter som är knutna till kontot.

Johan Karlberg säger att man den vägen inte kan komma åt exempelvis bankkortsuppgifter.

– De uppgifterna finns hos en betaltjänstleverantör och vi har inte heller själva access till de uppgifterna.

Han säger att det är första gången, vad han känner till, som Skånetrafiken har drabbats av dataintrång på det här sättet. Det finns sätt att försvåra för hackarna.

– Vi uppmanar folk att tänka på att byta sina lösenord emellanåt och att inte använda samma lösenord på olika tjänster. Det är som användare man på det här sättet har störst möjlighet att påverka säkerheten. Sedan jobbar vi med våra leverantörer för att hitta de säkraste lösningarna och vi testar emellanåt våra system och försöker med hjälp hacka i i dem, vilket vi inte har lyckats med hittills.

Marcus HaraldssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons