Skånetrafiken kör över Öresund
Förslaget lades fram på kollektivtrafiknämndens möte i måndags och innebär att Skånetrafiken ensamt kommer att sköta tågtrafiken på den aktuella sträckan från och med december 2021. Tidigare har sex aktörer, tre på varje sida om Öresund, haft ansvaret.
Det nya uppdraget ska inkluderas i den kommande upphandlingen av trafik- och underhållsuppdraget för Öresundstågstrafiken på svensk sida. Det ekonomiska ansvaret för respektive parts del i trafiksystemet kommer dock inte att förändras.
– Vi ser att vi med ett utökat samarbete kan ge samordnings- och effektivitetsvinster för våra resenärer, som bland annat leder till tydligare trafikinformation. Detta öppnar också upp för att vi kan samla allt underhåll till en operatör i den nya depån som byggs i Hässleholm, säger Stefan Svalö, (S) kollektivtrafiknämndens ordförande i ett pressmeddelande.
Transportministeriet i Danmark och Skånetrafiken har även kommit överens om det praktiska ansvaret för underhåll, trafikutbud och service till kunderna ska skötas på den svenska sidan, vilket kommer att underlätta för resenärer att veta vart man ska vända sig för klagomål och ersättningar vid till exempel förseningar.
Trafiken har sedan Öresundsförbindelsen startade utökats och utsträckts i flera omgångar, främst på svensk sida, och fungerar som ett regionalt stomnät av tågtrafik till Helsingborg-Göteborg, Hässleholm-Växjö – Kalmar och Kristianstad-Karlskrona samt till Köpenhamn.
– Jag är glad över att vi med detta förslag till överenskommelse kan fortsätta utveckla trafiken över bron och nu med ännu större kundfokus. Tågtrafiken är en av de viktigaste förutsättningarna för samverkan och fortsatt utveckling av Öresundsregionen, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken i samma pressmeddelande.
Nu väntar ytterligare politiska beslut innan omfördelningen är spikad.