Annons
Nyheter

Städa ut och köp nytt

För den som inte lejer bort vårstädningen till Rut eller någon annan i familjen, är det kanske inte bara ett tillfälle att tvätta fönster och frosta av frysen, utan också då man har tid att städa vinden och rensa ut bland skåpen.
Nyheter • Publicerad 18 mars 2013

På samma sätt som det är naturligt att samla på sig saker, är det naturligt att vilja göra sig av med grejer och att förnya sig själv och sitt hem. I bland talas det om konsumtionshets och att det slits och slängs för mycket. Några ser det som en sport att försöka leva på så få tillhörigheter som möjligt. Andra har inte råd med val utan konsumerar det man behöver och inte så mycket mer.

Det talas om tillväxt och att det just nu råder deflation i Sverige. Den svenska kronan blir allt högre, och det är gynnsamt att konsumera. Ekonomin mår bra av att varor byter ägare och att tjänster växlas mellan människor. Men man måste hålla sig inom ramen för sina tillgångar för att det skall vara hållbart i längden, belåna sig så lite som möjligt och värja sig från att skuldsätta kommande generationer.

Annons

Om den tekniska utvecklingen skall gå framåt behövs det köpare som är intresserade av det senaste och mest avancerade. Konsumtionssamhället ger välfärd, inte bara genom köpkraft och skatteintäkter, utan genom att skapa efterfrågan på framtidens saker. Ett nytt kylskåp drar mindre energi och byggdes med effektivare förutsättningar än det som brummat på sedan 80-talet. Nya bilar är klimatsmartare än gamla, och effektivitet går ofta hand i hand med resurssnålhet.

Tack vare utveckling och digitalisering tar samlandet mindre utrymme. Man behöver inte ha stora lager för att klara vintern, och de allra flesta i Sverige har ekonomi för att överleva. Status är inte samma sak som att äga så mycket lyx som möjligt, utan snarare att investera i så smarta, snygga och funktionella saker man kan.

Man behöver inte bo på gigantiska ytor och lägga största delen av sin inkomst på hyra, och prylar man aldrig använder tar upp plats av nostalgiska skäl snarare än överlevnad. Samtidigt finns det några saker som konsumeras i underkant. Till exempel går endast en väldigt liten del av den genomsnittliga hushållskassan till mat, få äter regelbundet på restaurang, och matproduktionen konkurrerar om låga priser i stället för bästa kvalitet.

Förnyelse är bra, både bland idéer och bland materiella ting, det är ofta nyttigt att städa ur garderoben. Prylar som inte används kan skänkas vidare, och är det oanvändbart, ja då hör det faktiskt hemma i återvinningen.

Man behöver inte flytta ut i ödemarken och bli självförsörjande, eller vara cyberhippie i storstadsdjungeln med endast surfplattan som sällskap för att fundera över vilka saker som tynger ner ens vardag. Materiella ting måste inte längre vara samma sak som status, och det är en norm fler borde leva efter.

Johanna Nylander är marketing- och PR-manager i Köpenhamn.

INTERNAL INTERNAL
Johanna Nylander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons