Annons
Nyheter

Plocka fram klänningen oftare

September brukar räknas som höstmånad och runt om i världen avlöser modeveckorna varandra, nyligen avslutades de i Stockholm och Köpenhamn.
Nyheter • Publicerad 3 september 2012

Butikerna i detaljhandeln tar in höstens kollektioner av modevaror, klänningarna blir tjockare, och jackan återinförs som ett plagg man tar på sig innan man går utanför dörren.

Förhoppningsvis dröjer det här i Skåne några veckor till innan hösten tar över, men när den väl gör det så förväntas klädhandeln öka, och människor återigen rusa till butikerna för inköp av allt från vinterjackor, kängor, gummistövlar och nya kläder till skola och arbete.

Annons

Ett plagg som ofta är lite dolt , undanhängt i garderoben är klänningen. Det svenska, ibland hyllade modefenomenet är fyllt med designers som ritat jeans, toppar och knepigt skurna svarta draperier till kjolar. Klänningen som plagg har länge varit hånad, ansetts för feminin, opraktisk, eller utmålats som för rosa och flickig.

Det är synd, för klänningen som plagg är både praktisk, enkel och snygg. Tyvärr finns det fortfarande en syn som säger att kvinnor måste klä sig i traditionellt manliga plagg för att tas på allvar. Byxor är vanligare i både offentliga och privata rum, antingen i form av vanliga jeans eller i en mer formell dräktkonstellation. Klänningen som professionellt plagg har antingen ansetts vara för tantig, vampig eller flickig och inget som egentligen platsar annat än på nobelmiddagar eller andra utklädda tillställningar. Det är den styrkta kavajen som skall visas upp i styrelserummet eller bland makthavare.

Det kvinnliga är vare sig en svag egenskap eller ett sämre yttre attribut. Trots det, är det klart lättare som feminist eller jämställdhetsförespråkare att bli tagen på större allvar om man inte sticker ut med vare sig utseende eller kläder. Den feminina estetiken har fallit offer i strävan efter att inkluderas i normen. Färgen rosa är utskälld av både genusmedvetna föräldrar som inte vågar klä sina döttrar i den, och av traditionella föräldrar som aldrig skulle kunna tänka sig sina söner i färgen. Allt för att man kopplar vissa egenskaper till den, och det ändå bara är en rätt fin färg.

I stället för att sky rosa borde man inkludera fler saker i rosaskimrande glitter, visa att det är en färg som passar alla. Annars säger man till alla de flickor och pojkar som uppskattar söta och gulliga saker att deras intressen är mindre värda.

Det borde finnas fler valmöjligheter och inte färre för hur en kvinna kan klä sig. Klänningar, skor och smycken står för en stor del kultur och historia. Vare sig det är en traditionell folkdräkt, en kunglig brudstass eller en formell dräkt ger kläderna ett första intryck. Det är synd att inte fler vågar använda sig av den maktfaktor en välskräddad klänning kan vara.

Johanna Nylander är marketing och PR-manager i Köpenhamn.

Mattias Karlsson
Johanna Nylander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons