Johanna Nylander

Kultur är mer än pengar

Johanna Nylander

På gatorna i Köpenhamn kan man just nu se stora reklamaffischer för en dansföreställning till tonerna av Johann Sebastian Bach.

Artikeln publicerades 23 januari 2012.

Föreställningen sätts upp i det kungliga danska musikkonservatoriets lokaler, och det som kanske mest skiljer den från de dansföreställningar man kan se på svenska scener är att den här är sponsrad av ett känt energidrycksföretag.

Om föreställningen är bra eller dålig får betraktaren avgöra, men troligen finns det få intressekonflikter mellan klassiska Bach och koffeinstinn läskeblask, och den konstnärliga friheten kan fortsätta råda. Tyvärr riskerar kultur med annan finansiering än offentlig att få trovärdighetsproblem, trots att sådan kultur är minst lika ofri som kultur finansierad av sponsorskap, besökar­intäkter eller andra privata medel.

Politisk agenda, nära relationer och yttre omständigheter är andra saker som påverkar konsten, men som sällan tas upp som problem. Om kultur ska kunna beröra, bejaka, provocera, utmana gränser och normer, inspirera och väcka känslor, är pengar en rätt dålig måttstock för att mäta bra eller dåligt.

De senaste åren har fler och fler kreatörer haft möjligheten att visa upp sitt småskaliga skapande och sålt konst via internet. Sajten Etsy samlar konsthantverkare från hela världen och förmedlar allt från krimskrams till konst och det allra mesta är helt unikt. De populäraste produkterna är ofta remixer på populärkulturella fenomen, bearbetningar av klassiska verk, eller fan-art på allt från t-shirts till smycken.

Det kanske låter som amatörernas afton, men med fler kulturskapare och färre hinder, blir även det professionella utbudet bredare. Fler får chansen att utveckla sin egen smak och sinne för kvalitet och internet har tillfört en ny scen som inkluderar alla som äntrar den.

Tevespelen gör betraktaren till deltagare, skivbolagen blir överflödigare när okända artister kan få sin musik upplagd på Spotify, och bara nu i dagarna blev det möjligt att göra sin egen e-bok utan att breda tekniska förkunskaper och publicera på iTunes. Bildkonst kan tryckas upp och säljas i anknytning till den digitala portfolion utan en gallerists hjälp, film visas utan en biograf, och den som tillför ett värde andra är villiga att betala pengar för, kan få medel över att göra annat.

Kreativitet har ingenting med politisk hemvist att göra, och lika lite borde kultur eller konst i sig vara antingen höger eller vänster. Var pengarna skall komma från eller hur mycket pengar som skall läggas på vad verkar tyvärr allt för ofta styra åsikter om hur bra ett kulturuttryck anses vara.

Det är tråkigt när det finns så mycket bra kultur som kan ta ett steg bort från både staten och kapitalet och ändå beröra, uppröra, utmana och sticka ut i det brus som annars kallas underhållning.

Johanna Nylander är marketing och PR-manager i Köpenhamn.