Annons
Insändare

Vilket ansvar tar Trelleborg för ett mer transporteffektivt samhälle?

Naturvårdsverket har på uppdrag av regeringen tagit fram ett underlag för Sveriges kommande klimatpolitiska handlingsplan. Målet är att vi 2045 ska ha noll i nettoutsläpp av växthusgaser. Ett delmål är att senast år 2030 ska växthusgasutsläppen från inrikes transporter vara minst 70 procent lägre jämfört med år 2010.
Publicerad 30 mars 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Fler transporter föreslås gå med järnväg – för miljöns skull.
Fler transporter föreslås gå med järnväg – för miljöns skull.Foto: Per Jodenius

Ambitiösa mål, men i sitt underlag pekar ändå Naturvårdsverket på att det finns lösningar för att nå målen.

Bland annat pekar man på behovet av ett transporteffektivt samhälle. Jag saxar några av de nödvändiga förändringar man pekar på:

Annons

Godstransporterna i landet kan effektiviseras genom en större andel av godset transporteras på järnväg och med sjöfart, samtidigt som förutsättningarna för intermodala transportlösningar förbättras.

Infrastrukturplaneringen behöver förändras mot målstyrning där tillgängligheten utvecklas inom ramen för klimatmålet och i linje med andra transportpolitiska hänsynsmål i stället för styrt utifrån prognoser om fortsatt vägtrafiktillväxt.

Föga förvånande är det samma slutsatser Trafikverket redovisade i en rapport för en tid sedan. Uppmaningen är solklar. Som en del av vårt klimatpolitiska mål, ska vi planera för att mer av våra transporter av gods ska gå via järnväg eller sjöfart.

Infrastrukturplaneringar ska inte göras utifrån en prognos om förväntad vägtrafiktillväxt, utan utifrån klimatpolitiska mål.

På vilket vis är Trelleborgs infrastruktursatsningar och ombyggnad av hamnen en del av vårt ansvaret mot ett mer transporteffektivt samhälle?

Piraten

Annons
Annons
Annons
Annons