Varför fungerar inte betalkorten?
I mitt fall handlade det senast om ett läkarbesök på Trelleborgs lasarett. Myntinkastet på automaten var som väntat plomberat, alltså ska endast kort användas, kanske för att förhindra inbrott. vilket man kan förstå.
Jag hade lyckan att att träffa en vänlig person som hjälpte mig till rätta. Han löste mitt problem genom att trycka ett parkeringskvitto till mig mot att jag betalade honom kontant.
Nu är frågan: Vad ska en person göra som inte har min lycka om han har en tid att passa hos läkaren? Jag kan tänka mig att stressen tar tag i personen som kanske chansar och riskerar att få höga böter.
Jag skulle även vilja ha svar från Swedbank på vad det är för fel på deras bankkort.
Ni som ansvarar för automaterna borde visa er goda vilja mot oss som använder dessa så att vi kan vara mindre oroliga när dessa inte fungerar med våra bankkort.
Magne
Svar direkt: Först och främst vill jag be om ursäkt för att du behövde lägga onödig tid och kraft på att lösa din parkeringsbiljett. När något sådant inträffar försöker vi undersöka och rätta till problemet så snart vi kan. Det står visserligen inte nämnt vilken automat det handlar om, men vi tror oss veta att det är en parkeringsautomat, vars myntfunktion varit ur drift sedan någon vecka tillbaka. Den 15 januari sattes en ny myntbox in och automaten är nu åter i full drift med mynt. När det gäller nekande av bankkort i automaten kan detta ha flera orsaker. Kortet kan vara slitet och därmed svårt att läsa av. Det kan även bero på att kontakten med banken ligger nere. Vid test med bankkort kopplat till Swedbank, den 15 januari, fungerade köpet utan problem. Jag hoppas att du vid nästa besök på någon av våra parkeringar inte råkar ut för liknande problem.
Patrik Lundström
Kommunikationschef
Regionservice
Svar direkt: Jag vill börja med att beklaga de problem du upplevde vid parkeringsautomaten utanför Trelleborgs lasarett och har full förståelse för den stressade situationen med en läkartid att passa.
Swedbanks kort ska fungera i alla parkeringsautomater som accepterar Mastercard eller Visakort.
Vad som var orsaken till att ditt kort inte fungerade vid detta tillfälle är svårt att svara på, men jag vill gärna att du tar kontakt med oss på Swedbank i Trelleborg så ska vi hjälpa dig att kontrollera om det är något fel på ditt kort, och i så fall beställa ett nytt till dig.
Återigen vill jag beklaga din upplevelse och välkomna dig in på kontoret så att vi kan hjälpa dig vidare.
Alexander Klein,
chef för Swedbank i Trelleborg