Insändare

Trelleborg har behövt en ringväg i 20 år

Insändare Artikeln publicerades
Skribenten menar att Trelleborg, liksom många andra städer, har behov av en ringväg.
Foto: Tomas Nyberg
Skribenten menar att Trelleborg, liksom många andra städer, har behov av en ringväg.

Det är med förvåning jag läser Trafikverket Region Syds analys om ringvägen.

Deras  regionala samhällsplanerare tycker att den västliga infarten har saknats i debatten? Därför skall man lägga 200 000 kronor på ännu en utredning? Motiveringen är "I vår värld är det självklart att man utgår från befintlig infrastruktur". Om man då skulle arbeta och planera efter en sådan tes skulle vi fortfarande köra genom Malmö via Nobelvägen/Lundavägen. Då var det ju helt onödigt att lägga pengar på "två ringvägar" runt Malmö! Eller hur? Men det är ju uppenbart att det fanns ett behov för ringvägarna runt Malmö. Då var det även utslängda skattepengar att bygga ringvägar förbi Landskrona, Helsingborg, Ystad och Kristianstad. Men även här fanns naturligtvis ett behov att få bort trafiken från de centrala delarna. Varför inte räkna ut hur många mer kilometer det blir för dessa 700 000 lastbilar som kör runt Malmö på den yttre ringvägen i stället för att köra rakt igenom Malmö.

Här passar det alldeles utmärkt att ta med en kommentar angående debattinlägget i denna tidning den 26 maj från en representant från Söderslättspartiet, att längden på den planerade ringvägen runt Trelleborg skulle bli 6-7 km längre än den befintlig västliga. Detta stämmer inte, det är 3,3 km längre att köra på den planerade ringvägen runt Trelleborg. Att sedan länsstyrelsens remissyttrande över Trelleborgs trafikstrategi inte finns med i "riksintressesystemet" det skall naturligtvis inte hindra oss trelleborgare att få bort lastbilar och bilar från centrum via en ringväg. Det måste vara behoven som styr besluten och inte ren dumhet.

Är där någon kommun i Skåne som har haft behov av en ringväg sedan 20 år är det Trelleborg. Själva namnet "ringväg" innebär "köra runt om" det är därför man bygger dessa vägar och de blir då lite längre. Detta endast för att förtydliga ifall någon inte har uppfattat meningen med ringvägarna.

Vi som i dag bor i anslutning till den befintliga västliga infarten får se våra "friskluftsventiler" snabbt fyllas av sot, våra utemöbler måste ofta torkas av. Denna luft andas invånarna på väster och centrum in dagligen året om. Men vi får väl trösta oss med att denna sot inte är farlig för hälsan, enligt SÖS och MP, förrän den transporteras ut till de östliga delarna av Trelleborg. Om Trafikverket i sin nya utredning kommer fram till att det "är bra med västlig infart till färjorna" då finns det ingen kommun i Skåne som i rimlighetens namn kan förbjuda diesel och bensindrivna bilar i stadskärnan!

Att prata om en "förbättrad västlig infart" är kvalificerat skitsnack, för all trafik nu och i framtiden från väster in mot centrum är katastrof för Trelleborgs miljö. Nu har vi som tur är inte råkat ut för någon olycka med farligt gods i anslutning till färjorna, men om en sådan skulle ske på den befintliga infarten skulle konsekvenserna bli mycket stora för stora delar av Trelleborgs invånare med evakuering som följd. Anledningen är givetvis att cirka 700 000 lastbilar årligen transporterar bland annat farligt gods endast cirka 100 meter från centrum.

SÖS och MP kritiserar övriga partier för deras strävan att förbättra miljön för oss trelleborgare. Är det några partier som skall kritiseras är det SÖS för sin egoism och MP för ren okunnighet. Från detta perspektiv är det fullständigt vansinnigt att man på Trafikverket inte tar farligt gods-problemet på allvar, och samtidigt tror att det finns byggföretag som vill investera och hyresgäster som vill flytta in i Sjöstaden med all denna trafik till och från färjorna precis vid sina boenden. Dessutom fortsätter Trafikverket att på alla sätt motarbeta våra folkvalda politiker som vill förbättra för sina invånare, det är anmärkningsvärt.

LBP