Insändare

Ska en telefon styra hemtjänsten?

Insändare
Foto:
Via en app i mobilen ska personalen inom hemtjänsten hålla koll på att arbetsuppgifter blir utförda. Skribenten tycker att detta är slöseri med pengar.

Det nya nu inom äldreomsorgen är att man använder sig av inloggning för att kvalitetssäkra att de äldre får gjort sina bistånd.

Det nya nu inom äldreomsorgen är att man använder sig av inloggning för att kvalitetssäkra att de äldre får gjort sina bistånd. Som det stått i tidningen innan så har ju Trelleborgs kommun väldigt dålig ekonomi, och det förstår jag när man slänger ut pengar på detta. Dåligt är det när man inte har införskaffat ett bra system för detta. Fungerar inte telefonerna som de ska så är detta verkligen en tidstjuv. Allt är uppstaplat i en mobiltelefon med tider där sakerna står som ska utföras. Hur gick det egentligen förr, innan vi hade detta, jo då hjälptes man åt på ett annat sätt nu är det nästan så att personalen blir så inrutad på det som står i telefonen så att man kan inte tänka utanför ramarna.

Idag känns det stressigt och pressande att hinna med alla insatserna under sin arbetsdag, och vem säger att sakerna blir gjorda bara för att man ska bocka av insatserna när de är gjorda? Är det verkligen en telefon som ska styra detta, är detta den moderna äldrevården?

Här skulle man kunnat spara mycket pengar på detta arbetsredskapet som inte är genomtänkt ett enda dugg.

Bekymrad

Svar direkt: Systemet som omnämns i insändaren är så mycket mer än ett inloggningssystem för kvalitetssäkring av insatser. Systemet innefattar digitala nycklar, närvarohantering, personalplanering, insatsregistrering, dokumentation med mera. Inom kort kommer även den så kallade genomförandeplanen att ingå i systemet, i vilken medarbetaren kan se hur varje enskild brukare vill ha sin hjälp utförd. Allt samlat i mobiltelefonen, som man som medarbetare har med sig ut i sitt arbete. Det system som Trelleborgs kommun använder inom hemvården är ett som används av många kommuner i landet. Däremot är vi först att ta fram ett liknande system för våra äldreboenden, vilket har väckt stort nationellt intresse!

Insatserna är inte fler för att de finns lätt åtkomliga i en mobiltelefon, däremot kan det ge en trygghet för medarbetarna att veta att samtliga uppgifter som ska utföras faktiskt är gjorda.

Det är klart, att som insändarskribenten skriver, det inte är säkert att man får sin hjälp trots att man bockar av att det är utfört, men jag har den största tilltro till medarbetarna inom äldreomsorgen och vet att man gör ett strålande arbete, trots en många gånger ansträngd arbetssituation!

Kenneth Johansson

Avdelningschef, äldreomsorg