Hur ska vi äldre få kontakt med vården?
Den 4 november ringde jag Centrumkliniken som är min vårdcentral. Jag ringde vid fem tillfällen under dagen. Varje gång svarade en datorröst att jag kunde få digitala råd (via com.skane.com.se? Är inte säker på adressen).
Jag skulle komma att bli uppringd vid fem olika klockslag under dagen men ingen ringde upp mig.
Dagen därpå försökte jag igen med samma resultat. Båda dagarna ringde jag första gången klockan 8.00.
Nu önskar jag svar på hur vi äldre, som inte har dator, ska kunna få kontakt med vården?
U.Ö.
Svar direkt: Jag beklagar verkligen det som hänt och din upplevelse när du försökt nå vårdcentralen, så här ska det absolut inte vara när man ska komma i kontakt med vården. Vårt telefonisystem bygger på flera olika steg, där man som uppringare i sista ledet behöver bekräfta en tid att bli uppringd på, och det är svårt att förstå hur situationen uppstått. De flesta av våra patienter tycker det fungerar bra och är mycket nöjda med telefonisystemet. Det systemfel som upptäckts är felanmält, och vi har omgående sett över en alternativ, fungerande lösning.
Det ska inte alls kännas så här när det gäller att komma i kontakt med oss. Jag önskar därför att du kontaktar mig personligen så att vi kan reda ut alla oklarheter.
Susann Anderberg
verksamhetschef
vårdcentralen Centrumkliniken/Lyftet rehab/helgmottagningen