Insändare

Förbjud lastbilstrafik på motorvägarna under pendlingstid

Insändare Artikeln publicerades
Skribenten vill se alternativa transporter i stället för lastbilar.
Foto: Albin Brönmark
Skribenten vill se alternativa transporter i stället för lastbilar.

Används våra motorvägar som lagerlokaler?

Ja tydligen är det så, i stället för att planera för material på hemmaplan för rimlig tid, så utnyttjas våra vägar för att transportera gods ”just in time”. När förrådet är näst in till tomt ska det stå en billig utländsk lastbilstransport utanför enheten med nyfyllda sådana.

Kan det här systemet utnyttjas maximalt ger det företagsekonomiska vinster, helt klart. Chaufförerna är från de tidigare öststaterna i Europa, har knappast har någon rimlig lön och framför ofta mycket bristfälliga fordon på våra vägar, för sådana transporter.

Samhällsekonomiskt är det en katastrof eftersom det kräver fler filer och tillfarter på motorvägarna till enorma kostnader som följd. Jordbruksmark hamnar under asfalt och även naturen i övrigt far illa.

Någon enkel lösning finns inte, men däremot flera åtgärder:

Förbjud lastbilstrafik på motorvägarna när de flesta ska till och från jobb till exempel mellan klockan 0600 och 0900 samt 1500 till 1800 från måndag morgon till fredag kväll.

Utbilda fler vägteam för att kontrollera lastfordon och förare, alla behöver inte vara poliser. Då kan konkurrens ske på lika villkor, mellan svenska och utländska transporter. Kilometerskatt kan göra att godset transporteras på annat sätt till sin slutdestination, järnväg eller fartyg, det lär beställarna av transporter att bättre planera sin verksamhet.

Jag frågade för några år sedan en SJ-anställd i Trelleborg om de hade mycket järnvägsgods att transportera. Nej sade han, vi ska nu bli ännu färre här. Varför då undrade jag? Vi på järnvägen kan inte konkurrera med billiga utländska lastbilstransporter, där bilarna i många fall är skrotfärdiga och chaufförerna som med usel lön lever i och omkring bilarna; sover, lagar mat och gör sina behov i buskarna. Därför får vi gå.

I stället för att lastbilstransportera gods i långa ”giftormar” genom Sverige borde detta i större utsträckning kunna transporteras till sjöss eller på järnväg, nära sin slutdestination. Vi borde kopiera Norges Hurtigrutten och ha en bra godstransportväg till sjöss, längs både väst- och ostkusten, som har många och bra hamnar för ändamålet. Fartygen finns redan.

Såg i TA (den 12 april) att landshövdingen kanske ska medla med kommunen om den onödiga östra hamnvägen. Det lär nog behövas, där en kommun lyckats få en motorväg på den västra sidan om staden och byggt en ny hamn på den östra, så man planerar att bygga en ny östlig infart som troligen kan kosta mellan 500 miljoner och 1 miljard svenska kronor.

Jag har tidigare i Trelleborgs Allehanda (den 20 september 2017), visat på, att om behovet finns, går det att anlägga en ny infart västerifrån, direkt efter Albäcksån på utfyllnaden och intill nuvarande väg och fram till hamnen, till en bråkdel av kostnaden för en östlig onödig hamnväg och ändå bygga den så kallade sjöstaden.

Förre ordföranden i svenskt näringsliv, Leif Östling, sade; Vad fan får jag för pengarna?

Jag säger som trelleborgare: Vad fan får vi för pengarna? Jo en dyr onödig östra hamnväg, och snart cirka en miljon lastbilar per år, som spyr ut sina giftiga och cancerogena avgaser på oss.

Det är snart val, många i likhet med mig tillhör inte något parti eller vill byta parti, vi får nog gå samman och rösta på ett alternativ som stoppar den östliga onödiga hamninfarten i Trelleborg och tar vara på det lilla fina som fortfarande finns kvar att bevara här.

Åke Larsson