Annons
Insändare

Ett tack räcker inte längre

Sitter i en underbar vårsol och störs av en gnagande oro inför sommaren.
Publicerad 22 maj 2018
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten är bekymrad över situationen inom Trelleborgs kommuns äldreomsorg.
Skribenten är bekymrad över situationen inom Trelleborgs kommuns äldreomsorg.Foto: Urban Nilsson

Jag är en av många som jobbar inom Trelleborgs äldreomsorg som vet att det nog blir kaosartat även denna sommar. För hur ska man lösa många semestrar när det inte finns vikarier så det täcker? Det finns ju knappt resten av året.

Ofta får personalen själv lösa situationerna med byten och extratimmar. Byten man gör för att man inte vill att våra vårdtagare ska bli påverkade. Man vänder och vrider på sig själv för att det ska fungera. Vi jobbar med människor därför måste vi lösa alla problem när de uppstår.

Annons

Men detta är ett ohållbart sätt att jobba i längden. Att lösa problem för stunden och att sen veta att de kommer uppstå igen ger ingen trygghet. Att en del dessutom känner sig misstrodda i sin yrkesroll på grund av all kontroll av allt vi gör är något som tar arbetsglädjen ifrån oss. Besparingarna den senaste tiden har redan sugit musten ur många. Att inte se något göras för att förbättra situationen tar det sista från oss.

Jag, som känt ett engagemang för vårt jobb, som haft en god och positiv inställning till det, som valt det frivilligt för att jag tycker om att jobba och interagera med våra äldre, som låtit de positiva bitarna väga tyngst - jag orkar inte längre hålla god min och låtsas att allt är bra. Det är inte bra!

Situationen inom vår äldreomsorg har förändrats. Det låter väldigt bra när vi läser våra värdeord men de fungerar inte längre i verkligheten.

Om kommunen vill ha en god äldreomsorg bör de börja med att vilja behålla sin personal. Den erfarna personalen som sätter ett värde i sitt jobb. Som kan förmedla detta till nya medarbetare så de får en lust att stanna kvar i yrket. Vi behöver dessa! Men hur lockar man nya medarbetare med dålig lön, delade dagar, och uppgiven personal? De senaste åren har vi fått ett tack för att vi klarat sommaren och tillsammans löst de problem som kommit. Ett tack räcker inte längre.

En som hoppas på förändring

Svar direkt: Jag kan förstå din oro. Men du ska också veta att det jobbas intensivt från flera olika håll för att lösa sommarsituationen, så att de ordinarie medarbetarna ska kunna få sin välbehövliga semester.

Vård och omsorg har i år haft ett stort antal sökande och jag hoppas och tror att vi ska hitta tillräckligt antal för att lösa semestervikariaten.

Jag hade varit mycket glad om vi tillsammans hade kunnat diskutera hur vi ska få en verksamhet som vi alla är stolta över, så du får gärna kontakta mig.

Kenneth Johansson

avdelningschef

socialförvaltningen

Annons
Annons
Annons
Annons