Annons
Insändare

Det kan inte vara tydligare!

Vi skall vara fullt medvetna om att merparten av artikelförfattarna av insändarna i TA som hävdar att den västra infarten är den bästa lösningen för Trelleborg, bor ute på de östra delarna av Trelleborg.
Publicerad 7 december 2019
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten räknar på kostnaderna för olika lösningar av tillfarten till hamnen.
Skribenten räknar på kostnaderna för olika lösningar av tillfarten till hamnen.Foto: Martina Holmberg / TT

Det gäller även initiativtagaren för folkomröstningen. Söderslättspartiet (SÖS) startades av "en enda anledning", att på alla sätt stoppa all trafik till och från färjorna via en östlig nerfart.

I en artikel i Lokaltidningen vill en av SÖS förtroendevalda Christer Dahlberg tala om för alla att kostnaden för ringväg och östlig nerfart kommer att bli minst 1 miljard kanske närmare 1,5 miljarder. Och att detta innebär att varje skattebetalare i Trelleborg måste betala 250-300 kronor i månaden i kommunskatt i 30 år, beroende på kommande års ränteläge?

Annons

Christer Dahlberg tycker givetvis att denna summa är alldeles för mycket pengar för ringväg och nerfart från öster. Men samtidigt vill han gräva ner västra infarten för oerhört mycket större belopp (se nedan)?

Var är logiken i ett sådant resonemang?

Jag har också sett förslag från SÖS om att bara "delvis" gräva ner västra infarten? Varför skulle vi som bor på väster och i de centrala delarna av Trelleborg acceptera att man "bara" gräver ner en del av infarten, när SÖS överhuvudtaget inte vill "se" en enda lastbil eller personbil på en östlig nerfart?

Jag vill göra läsarna uppmärksamma på att kostnaden för tunnel kostar minst 1 miljard per kilometer (vill man kolla denna summa kan var och en som vill, söka information på "nätet"). Så för 1,5 miljarder (ringväg/östlig nerfart) får man cirka 1,5 kilometer tunnel/tråg. Västra infarten från Albäck till östra delen av Trelleborg är cirka 6 kilometer lång, det innebär att kostnaden för SÖS " tunnel/tråg” kommer att kosta skattebetalarna i Trelleborg cirka 6 miljarder. När jag gick i skolan så var 6 miljarder mer än 1,5 miljarder. Eller hur?

Om vi då ska räkna som SÖS vill, har kostnaden för skattebetalarna ökat från 1,5 miljarder omräknat till 250-300 kronor i månaden i 30 år för ringväg/östlig nerfart (se ovan), till 6 miljarder (för tunnel) omräknat enligt SÖS räknesätt till 1 200 kronor i månaden i 30 år beroende på kommande års ränteläge. Hur tänker man här?

Men åter igen, för SÖS får det kosta hur mycket som helst, så länge lastbils- och biltransporterna blir kvar på en västlig infart. För då påverkar det inte deras verksamhet ute på östra delarna av Trelleborg!

Det finns inget som hindrar att man bygger en tunnel ute på öster som då dessutom blir mycket kortare och därmed avsevärt billigare!

Jag noterar även med tillfredsställelse att båda lokala partiledarna Helmuth Petersén (SD) samt Lennart Höckert (S) står fast vid fattade beslut i kommunfullmäktige om östlig hamninfart från februari 2016. Jag förutsätter att övriga partier (L, M och C) som röstade på detta möte också står fast vid sitt beslut.

Då vann ringväg med östlig nerfart med "förkrossande" 47 ja mot 4 nej. Det kan inte vara tydligare!

Trelleborgs invånare vill inte ha kvar den västra infarten till färjorna, för då skulle fler röstat på SÖS och MP i valet 2018.

Annons

LBP

PS: Motorvägen mellan Trelleborg och Vellinge som blev klar 2011 är 9,1 kilometer, inklusive tre broar med tillhörande på- och avfarten (tolv stycken) samt rondell vid Maglarp. Detta kostade totalt 340 miljoner (även denna summa kan man kolla på nätet). DS

Annons
Annons
Annons
Annons