Debatt

Utrota fattigdomen genom att handla medvetet

Fairtrade Artikeln publicerades
Fairtrade kommittén på Bosman family vinyard i Sydafrika. Från vänster sekreteraren Joannis Apollis , ordföranden Elisabeth Julies  och kassören Judy Anne Apollis. Foto: Maria Wilhelms
Fairtrade kommittén på Bosman family vinyard i Sydafrika. Från vänster sekreteraren Joannis Apollis , ordföranden Elisabeth Julies och kassören Judy Anne Apollis. Foto: Maria Wilhelms

Vad stoppar du egentligen i din kundkorg? Valen vi gör i butikshyllan påverkar vardagen för odlare och anställda i länder där varorna produceras. Många av dem som varje kväll går och lägger sig hungriga är också de som producerar våra livsmedel.

Orättvisan är stor och utmaningen, att utrota fattigdom, är arbetskrävande - men inte omöjlig.

Världens ledare har i Agenda2030 enats om att fattigdomen måste utrotas. För oss konsumenter är Fairtrade-märkningen ett sätt att genom våra dagliga val i butiken medverka till att odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Genom Fairtrade får odlare och anställda bättre kunskap om sina rättigheter, större försörjningsmöjligheter och en stärkt position på världsmarknaden. Det ger handlingskraft för förändring — och en möjlig väg ut ur fattigdomen.

Maud Svensson, Fairtrade-ambassadör Falun

Maria Wilhelms, Fairtrade-ambassadör Trelleborg