Annons

Tankar om Trelleborgs framtid

Senaste tidens artiklar och en allmän debatt kring Sjöstad och hamninfart i Trelleborg har gjort att man måste ha tankar om Trelleborgs framtid. Det är dax även för den styrande politiken att tänka utanför boxen. Här är sex idéer:
Publicerad 5 november 2019
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenterna föreslår bland annat att Trelleborgs hamn säljs till Kina.
Skribenterna föreslår bland annat att Trelleborgs hamn säljs till Kina.Foto: Tomas Nyberg

* Pausa ett utsiktslöst konsult/lobbyuppdrag, som kostar skattepengar samtidigt som kommunens övriga budget stramas åt. Lobbyisterna har uppdraget att övertyga staten om östlig hamninfart. Men det torde vara en omöjlig uppgift att få staten att tycka att en längre väg till hamnen och en ökad trafik på väg 108 är acceptabel. Trafik med längre väg bränner både tid och diesel och får en ökad kostnad.

* Ta i stället en diskussion med staten, om att ta fram en fungerande lösning med västlig hamninfart, som blir bra för alla parter. Det finns förslag på överbyggd väg eller tunnel för de vägavsnitt som passerar Trelleborgs centrala delar. En tunnel kan finansieras med vägavgifter. Alltså behöver varken Trelleborg eller svenska staten tvingas betala. Det betalas då av hamntrafiken till samma pengar, som det skulle kosta att köra den längre vägen med ökade fossila utsläpp.

Annons

* Den sammanlagda utgiftsnivån för projektet Kuststad 2025 uppgår brutto till cirka 2,5 miljarder kronor. Rensat för tecknad kommunal borgen för hamnens investeringar uppgår den kommunala utgiften således till cirka 1,5 miljarder. Till detta kommer kostnad för den nya vägdragningen norr om västra industriområdet.

Mikael Rubins (M) presenterade finansieringsstrategi innehåller delar där Trelleborg skall betala en östlig hamninfart. Att låna eller att sälja tillgångar till finansiering är inget vi vill se som stöd till Sveriges import och export. Det finns stora behov i vår framtid att ta hand om unga i en fungerande skola och äldre i en omsorg efter var och ens behov. Det är dit våra/kommunens pengar bör gå.

* Staten struntar helt i Trelleborg ty man vet vad som händer när tunneln under Fehmarn blir klar. Framtiden med ett fossilfritt samhälle kommer också innebära att det skall gå mindre långväga trafik med lastbil. Där kan vi stå med en förstörd stad - nu också i öster som när betongpolitiken förstörde väster. Tänk utanför boxen och få länsstyrelse och Trafikverk med på ett genomförbart förslag. Bygg sjöstad med delvis tunnelinfart till hamn. Tunnel kan finansieras med vägavgift – absolut genomförbart.

* Sälj hamnen till Kina mot att de finansierar en tunnelinfart från väster. Sjöstaden kan byggas och en ringväg från rondellen vid väg 108 till väg 9 via Citygross kan påbörjas omgående.

Perfekt lösning om man tänker utanför boxen. Kina kan hamnar, har köpt Greklands största hamn i Piraeus. De fick ju köpa Volvo så...

Allt förändras – i Dagens Industri under rubriken ”Vinden har vänt ” läser man att västerländska företag hämtar idéer från Kina och att ett svenskt företag funnit ett skolboksexempel där – appen har redan 3 000 användare i USA.

Att sälja tung infrastruktur till Kina är kanske långt utanför boxen för svenska staten. Men att föra fram förslaget kan kanske få staten att ta ansvar i en fråga alltför stor för en mindre kommun att hantera.

* Medverka till att Palms Åkeri flyttar till västra industriområdet – nära motorväg. Deras säte vid Engelbrektsgatan öster om Citygross och söder om Rättspsyk är inte optimalt. Detta skulle minska lastbilstrafiken genom staden. Påverka rivning av hemska gamla Pergo och Dux fastigheterna. En planerad fin badstrand där är nog en politisk våt dröm. * Såg i Sydsvenskan en tioårs befolkningsprognos från Region Skåne om utvecklingen i vår region. Trista tal för Trelleborg med låg prognostiserad tillväxt trots ny motorväg och Pågatåg. Inte så många fler som vill vara med och betala för ny hamninfart runt vår stad är spontant min första reaktion på denna statistik.

Det verkar som man från Region Skåne inte tar hänsyn till kommunledningens egna vilda prognoser.

Hans Nyman

Annons

politiskt oberoende

Christian Ottergren

Söderslättspartiet

Annons
Annons
Annons
Annons