Ta bort avgifterna för butiksparkeringarna
För inte så länge sedan fanns i Trelleborgs Allehanda en intressant artikel om kommunens parkeringar. Fokus hade lagts på felparkeringar och intäkter i form av böter/avgifter de inbringar.
Synen på detta känns igen från en del av kommunens tjänstemän och politiker, som inte förstått bättre, utan ser parkeringarna i centrum främst som en inkomstkälla. Den ofta framförda motiveringen att man vill ha rörelse på platserna är struntprat och lätt genomskådat. Att få trafiken att rotera löses enkelt genom begränsning av p-tiden och bevakning!
Det kan inte nog poängteras att parkeringsreglerna inte ska vara till för att ”tjäna pengar” åt kommunen utan för att öka tillgänglighet och framkomlighet och minska olycksrisker.
Bra parkeringsmöjligheter är en förutsättning för att centrum, med butiker, caféer, torghandel, restauranger, banker, museer, bibliotek och andra serviceställen ska kunna besökas och ett trivsamt folkliv bestå.
Tillgång till fria p-platser i Trelleborgs centrum har under åren varit en av centrumbutikernas absolut bästa marknadsföringsåtgärder, vilket i sin tur gett möjlighet att bjuda trelleborgarna en bred och bra service.
Tidigare kommunala regimers dribblingar om tilltänkta höghus utan p-platser, söder om Rådhuset, (där tryckarhusen fanns), stoppades, genom bland annat SPI:s initiativ. På den för höghusen tilltänkta platsen finns i dag P-platser som betjänar centrum. Knappast någon torde nu ifrågasätta behovet av dessa.
Under den korta tid HSB var ”ägare” till marken hann dock detta företag avgiftsbelägga nämnda p-platser. Något som kommunen därefter inte haft vilja och ork att ändra på. Detta har i sin tur gett någon sorts legitimitet åt privata fastighetsägare att ta betalt för parkering avsedda för de egna butikernas kunder. Det kallas att såga av grenen man sitter på och innebär att man skickar iväg kunderna någon annanstans!
Bland annat för att spara den goda åkerjorden förespråkas en förtätning av centrum. Bra intentioner som dock samtidigt innebär att ”konkurrensen” mellan boendeparkering och besöksparkering blir större. För att få balans mellan de båda intressena finns det av fullmäktige beslutade parkeringsnormerna, som i korthet innebär att för varje lägenhet som byggs ska 0,9 nya bilplatser anordnas.
Om lite mer än ett halvår öppnar ett av Skandinaviens största köpcentrum, Emporia, på tjugo minuters bilväg från Trelleborg. För att Trelleborgs centrum ska fortsätta att attrahera besökare kommer det inte att räcka med servicevilja och trevlig småskalig het. Parkeringsnormen för nybyggen måste följas stenhårt och p-avgifterna för kommunala och privata butiksparkeringar måste bort!
Den åtgärden och ett äntligen samordnat förlängt öppethållande är värt långt mer som marknadsföringsåtgärder än alla utbud, event och annonser tillsammans!
Gert Rosenquist (SPI)
Göte Nilsson (SPI)