Debatt

Stå upp för våra fackliga rättigheter

Dennis Andersson, Kommunistiska partiet i Trelleborg, kommer med en inlägg om hamnkoflikten i Göteborg.
Foto:

Det är många som hetsar mot hamnarbetarna i Göteborg nu. Kajsa Dovstad skriver i TA (den 23 juni) att vi inte ska ”känna någon sorg för Göteborgs Hamnfyra”. Hennes arbetarhat känner inga gränser och tycker att varslet om 160 arbetare är ”helt rätt”.

Men vilka som skall ersätta dessa arbetare och under vilka arbetsförhållanden och löner de skall jobba under, kan bara hon själv svara på. En sak är säker, inte bara Kajsa hatar arbetare utan det är precis vad APMT:s moderbolag AP Møller Maersk, är känt för. Denna transnationella bolagsjätte bedriver hamnverksamhet i ett 40-tal länder. Där de är kända för rövarfasoner, en antifacklig inställning och en diktatorisk organisation för att styra över ”sina” arbetarna.

Så till frågan om vem som har ansvaret för att stuveriverksamheten ligger nere i Göteborg. Är det Hamnfyranan eller är det APMT? För den som söker sanningen bortom APMT, företagarföreningar, TA och politiker som Ylva Johansson (S) så är ansvaret klart. Det har strejkats mycket mindre än var det lockoutats. Det har inte varit någon strejk sedan endagsstrejken den 23 januari. Däremot pågår en lockout av kvällsskiftet som stänger ner 2/3 av den möjliga arbetstiden i hamnen. Det är alltså APMT som agerar samhällsfarligt och som stänger ner Sveriges andra hamn.

Denna konflikt handlar om att företagen vill pressa arbetare på sina rättigheter och försämra arbetsmiljön. APMT vill göra det som de gör i alla andra länder. Slå sönder fackföreningarna och splittra arbetarna så att låga löner och farlig arbetsmiljö accepteras. Ni skall veta att Hamnfyran inte kräver något som de inte redan tidigare haft. I de pågående medlingsförhandlingarna har Hamnfyran acceptera fredsplikt för ett hängavtal med Transport. Hamnfyran organiserar 85 procent av arbetarna och kräver bara det som borde vara en självklart i Sverige. Rätt att utse sena egna skyddsombud, få förhandla för sina egna medlemmar och ha ett normalt fackligt arbete på arbetsplatsen.

Detta vägrar APMT och har tydligt klargjort att de vill ändra på den situationen i hamnen där 80 procent är fast anställda och 20 procent behovsanställda. APMT vill ha siffrorna tvärt om.

För oss i Kommunistiska partiet är det klart vilka vi stödjer. Vi har även samlat in pengar till de kämpande arbetarna i Hamnfyran på gatorna i Trelleborg. Vi uppmanar alla arbetare att stå upp för hamnarbetarna. Lyckas APMT sparka 160 arbetare och fylla deras tomrum med osäkra anställningar med dålig arbetsmiljö och lön kommer vi alla att förlora på det. Vi måste stå upp för våra fackliga rättigheter och arbetsmiljö. Om inte för mig och dig just nu, så för våra nästa. Det är våra barn som skall ut på denna arbetsmarknad!

Det är APMT som är samhällsfarlig och som genom sin lockout stänger hamnverksamheten. Därför måste de politiker som såg till att skurkföretaget kom in i hamnen göra om och göra rätt. Det vill säga slänga ut dem från hamnen. Vi stödjer det medborgarförslag som lämnats in till Göteborgs kommunfullmäktige, som kräver återkommunalisering av hamnen.

Svar direkt: Hamnfyran har aldrig någonsin skrivit kollektivavtal med arbetsgivaren Göteborgs hamn. Bara i år har Hamnfyran sagt nej till ett par medlarförslag, som APMT har accepterat, där de får igenom nästan samtliga sina krav.

Men förutom rätt till representation och bra arbetsvillkor kräver Hamnfyran bland annat fler TV-kanaler i fikarummet och finare avskedsgåvor. APMT:s varsel är en konsekvens av att Hamnfyrans ständiga stridsåtgärder har sänkt kapaciteten i hamnen så att det behövs mindre personal.

Det fanns en tid när hamnarbetare var proletärer med dåliga villkor. I dag har hamnarbetare det bättre ställt än de flesta. Då är det inte rimligt att stoppa en stor del av Sveriges utrikeshandel för några TV-kanaler.

Kajsa Dovstad

ledarskribent Liberala Nyhetsbyrån