Annons

Ren framdrift på hav och på land nu en verklighet

Det tog människan till vår tid innan man kunde förverkliga drömmen om ett miljövänligt, tekniskt fungerande hållbart framdriftssystem för både land- och sjötransporter med utnyttjande av bränslecellsteknik.
Publicerad 22 september 2018
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Stig W Reinlert skriver om fordonsdrift med vätgas. Här tankas en av Stockholms tre bränslecellsbussar med vätgas.
Stig W Reinlert skriver om fordonsdrift med vätgas. Här tankas en av Stockholms tre bränslecellsbussar med vätgas.Foto: HENRIK MONTGOMERY

För två år sedan driftsattes och premiärvisades världens första vätgasdrivna tyska passagerartåg, Coradia, i Lint. Ett regionaltåg för 300 passagerare, varav 150 sittande. Toppfarten för tåget är 140 km/h utan utsläpp av några avgaser. Vid förbränning av vätgas bildas bara vatten.

Verkningsgraden hos bränslecellen är högre än hos en dieselmotor. I framtida vätgassystem är det tänkt att vätgasen skall tillverkas av vatten med hjälp av el direkt från solen och att gasen skall kunna lagras. Bränslet producerar elenergi på samma sätt som ett batteri, men den skillnaden att ett bränsle, vätgas, tillförs. Under processen behövs syre, som tillförs från luften. Bränslecellen är likt batteriet i sin uppbyggnad och är en helt fossilfri energikälla. Tekniken är baserad på bränsleceller där vätgas och syre ger elektrisk kraft. Enda utsläppet är värme och vatten (vattenånga).

Annons

Det har under senare år pågått ett intensivt utvecklingsarbete även inom sjöfarten och skeppsbyggnadsindustrin för att ta fram vätgasdrivna system även för stora fartyg i internationell trafik, som biltransportfartyg, färjor, offshorefartyg, där man började med att finna lösningar på olika delar av systemet som infrastruktur och tillgänglighet för vätgaslagring, salthaltig luft.

I ett övergångsskede kan man lösa problemet ombord genom att reformera metanol så att vätgas bildas. Nu utvecklas en ny snabbgående norsk färja, BB Green, med vätgasdrift sedan ett avtal med fem konsortier tecknats där svenska Enchandia Marine och kanadensiska Redrock ingår. Detta helt utsläppsfria fartyg får en fart på över 30 knop och skall ta 150 passagerare. Det finns alltså fungerande teknik med bränsleceller/vätgas redan i dag. Det finns ännu inte generella internationella klassregler om hur man bygger bränslecellsdrivna fartyg men arbete med detta pågår. Vätgas kan bli en viktig del av vår framtida energiförsörjning och den infrastruktur som finns i dag för natur- och biogas kan också användas för vätgas.

Framställning av vätgas har varit förhållandevis dyr och för fartyg måste frågan om transport och lagring lösas. Det finns idag mindre arbetsfordon som drivs enbart med vätgas. Mycket talar för att vätgasdrift blir framtidens bränsle. Just nu är det fokus på flytande naturgas (LNG). Men LNG är en biogas, alltså ett fossilt bränsle och inte den optimala lösningen. Den betraktas som en övergångslösning. Problemet är alltså avsaknaden av bränsle som sänker utsläpp av växthusgaser. Tillgången till biogas är för övrigt begränsad.

Stig-W Reinlert

Sjökapten

Annons
Annons
Annons
Annons