Debatt

Mer reklam ger tryggare kollektivtrafik

Pontus Lindberg (M) 
regionråd i opposition Christer Akej (M)
 ledamot i kollektivtrafiknämnden
Region Skåne
Det är nog inte så många som föredrar lite vardagslyx på linje 146 framför att komma i tid till morgonmötet, skriver moderaterna Pontus Lindberg och Christer Akej.
Foto:Tom Wall
Det är nog inte så många som föredrar lite vardagslyx på linje 146 framför att komma i tid till morgonmötet, skriver moderaterna Pontus Lindberg och Christer Akej.

”Monopolpengar”, ”extra saltad faktura”, ”inte seriöst”. Stefan Svalö (S), ordförande för kollektivtrafiknämnden i Region Skåne, tar tillsammans med sin vice ordförande Nicklas Ljungström (MP) i från tårna när de i TA (den 17 oktober) går till attack mot Allians för Skånes budget.

Det verkar desperat.

Antagligen är det desperat.

Alliansen har valt att gå fram med 3 procents höjning av biljettpriserna i stället för 2 procent. Det innebär att en resa mellan till exempel Trelleborg och Malmö, om den köps i Skånetrafikens app, kostar 1:50 i stället för 1 krona mer. Ett månadskort för resor i hela Skåne ökar från 1 250 kronor till 1 275 kronor med de rödgrönas förslag till höjning – och med ytterligare 12:50 kronor med Alliansens. Det är ett påslag på 62 öre per pendlingsdag.

Denna skillnad i taxehöjning mellan deras och vårt förslag får de rödgröna att rasa. Däremot hade de gärna höjt skatten mer. Det är ju så politiken till vänster ser ut, att solidarisk finansiering innebär att även de som inte använder en tjänst ska betala den. Vi som har en mer liberal syn på skatteuttag har däremot inte så mycket emot brukaravgifter. Vi vill ge mer pengar till Skånetrafiken från det gemensamma i vår budget än vad S och MP gör i sin, samtidigt som kollektivtrafiken får extra resurser när resenärerna bidrar lite mer.

Om Svalö och Ljungström tar till överord i fråga om höjda priser är det ingenting mot deras ilska över att tillåta reklam i kollektivtrafiken. De slåss för ”premiumkänsla” i kollektivtrafiken. Det ska kännas lite lyxigt att åka buss, därmed ska fler fås att ställa bilen.

För oss är reklam ett sätt att ytterligare öka intäkterna till Skånetrafiken, så att trafiken blir bättre. Vi tror att det bästa Skånetrafiken kan göra är att se till att buss och tåg kommer fram i tid. Det är nog inte så många som föredrar lite vardagslyx på linje 146 eller Pågatågen tillsammans med andra stressade pendlare i rusningstrafiken, framför att komma i tid till morgonmötet.

Skånetrafiken kan få in betydligt mycket mer i reklamintäkter än de 6 miljoner kronor som Svalö och Ljungström sitter nöjda med. Jämförbara Västtrafik tar in 22 miljoner kronor. Utöver detta kan Skånetrafiken avstå från att producera och köpa dyr reklamplats på bio och i tidningar, eller att skicka ut så mycket direktreklam.