Debatt

Hamnen och vägarna en nationell fråga

Debatt
Foto:

Vi i Kommunistiska Partiet har alltid hävdat att hamnar och vägarna dit, skall och måste vara en nationell fråga.

Artikeln publicerades 25 juli 2014.

Varje kommun ska inte tävla ihjäl sig och bränna pengar på hamnutbyggnader, utan det måste finns en nationell plan. Detta gör att hela hamnutbyggnaden för oss är osäker. Är till exempel Fehmarn/Bält-förbindelsen som står klar 2018, med i den ekonomiska framtidsanalysen? Över en natt kan kontrakt och färjor försvinna och då står vi där med en gigantisk hamn och lån upp över öronen.

Därför anser vi att moderaterna och socialdemokraterna som röstat fram både hamnflytt och ringled om vår stad, agerat oansvarigt och oklokt. Det är inte som Bingsgård tycks tro, att det är viktigare att göra något än att göra rätt.

Vi har följt besluten som tagits av Kommunfullmäktige och själva varit på plats och sett hur låg nivån varit. Ingen har på ett seriöst sätt lyssnat på kritiken, främst framförd av SÖS. Vi kan bara hålla med Naturskyddsföreningen genom Rikard Lehmann i TA den 9 juli. Där finns den kritik som vi också riktar mot besluten och på det sätt som de tagits.

Detta är en nationell fråga, så Länsstyrelsen och Vägverket måste vara med på banan. Att börja bygga innan man är överens är mycket oansvarigt. Vi anser att en västlig infart är att föredra och menar också att det alternativet måste utredas mer. En lösning likt den SÖS förordar, tror vi också är logisk och både mer ekonomisk samt ur miljösynpunkt mera hållbar. Men det får en seriös utredning visa.

Framtidsplanerna för Trelleborg i den så kallade FÖP, som ökat möjligheterna för att åka kollektivt är mycket bra. Men målet att nå havet och att bli en hamnstad tar så stor plats att hela Söderslätt med vår vackra landsbygd glömts bort. Det har slagit över, och att förneka att tusentals lastbilar om dagen inte skulle utgöra en barriär mot landsbygden är verkligen inte att bara sova med skygglappar, det är att leva med dem! Två till fyratusen mil extra förbränd diesel per dygn, året runt, verkar inte vara en miljöaspekt att räkna med i utredningen. Då ringleden skulle öka påfartssträckan till hamnen med en dryg mil, så skulle detta bli resultatet. Därför säger vi riv upp beslutet om ringleden och utred västlig infart!