Annons

Dålig kännedom om modersmålsundervisningen

Till min bestörtning läser jag i Trelleborgs Allehanda (den 25 juni) att SD:s ledamot i bildningsnämnden, Mathias Andersson, vill införa en ny policy för modersmålsundervisningen lik den som nyligen klubbades i Hörby.
Publicerad 29 juni 2019
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Saber Ounifi, modersmålslärare i kommunen har reagerat på SD:s förslag.
Saber Ounifi, modersmålslärare i kommunen har reagerat på SD:s förslag.Foto: DRAGO PRVULOVIC / TT

Min förvåning grundar sig på hur illa ställt det är med kännedom om hur vi inom skolan i Trelleborg bedriver en sådan undervisning, det vill säga SD:s representant Mathias Andersson har ingen som helst koll på sin egen kommun. Skandalöst kan man säga!

Nej Mathias, förbjuda modersmålsundervisningen kan du inte – därtill har du en lag att följa. Skollagen och Skolverket säger följande:

Annons

"Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts. Att ha tillgång till sitt modersmål underlättar också språkutveckling och lärande inom olika områden."

(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, sid 81).

Enligt Skolverket och läroplanen är det bara positivt med modersmålsundervisning. SD samtycker inte och deltar inte i visionen som tycker att flerspråkiga barn i dag är en positiv källa för Sverige och svenska folket i framtiden. Sverige satsar på modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmålet och Sverige får stor nytta av det i framtiden.

Vet ni vilken frihet och vilka möjligheter som en person har som är flerspråkig?

I artikeln står att enligt en dansk forskning har modersmål ingenting att göra med att utveckla förmågan att lära ett annat språk. Jag kan intyga att detta inte är sant! Jag pratar arabiska, franska och italienska och denna förmåga har hjälpt mig väldigt mycket att lära mig tala, skriva, förstå, diskutera och kommunicera på svenska efter tre och ett halvt år här, även om svenska inte är det lättaste språket.

Det är märkligt att läsa att modersmålsundervisning ska ske efter ordinarie skoltid eftersom så redan är fallet i Trelleborgs kommun (hur påläst är du Mathias?).

Vidare kan jag upplysa dig om att vi inom modersmålsenheten testar om eleverna har de grundläggande kunskaper och/eller om vårdnadshavaren/na talar modersmål hemma. Saknar eleven grundläggande kunskaper och modersmålet inte talas i hemmet av någon av vårdnadshavarna, erbjuds heller ingen modersmålsundervisning. Jag förstår alltså inte SD:s punkter till en ny policy! Så arbetar vi ju redan!

Vi har även en blankett som heter ”Avanmälan” vilket betyder att om eleven inte når målet eller inte är intresserad av ämnet Modersmål så görs en avanmälan.

Vi kan inte testa alla elever i grundläggande kunskaper, till exempel eleverna i förskoleklass eller årskurs 1. Där erbjuds modersmålsundervisning om vårdnadshavarna så önskar. Problemet gäller också de barn som i åratal har varit på flykt någonstans i Europa och slutligen kommer till Sverige – hur ska vi kunna testa dem? De kanske aldrig har gått i skola även om de har uppnått skolpliktig ålder för länge sedan. Och hur ska vi kunna testa de ensamkommande barnen? Klart att de kan sitt modersmål flytande, eller hur? Och hur ska vi veta om föräldrarna eller minst en av dem talar modersmålet? Ska vi resa till Afghanistan, Somalia eller till något annat av länderna som är aktuella för att leta efter föräldrarna?

Och vad betyder att rektorn ska bedöma om en lärare är lämplig att bedriva undervisningen? Om du menar modersmålsenhetschef kan jag garantera att hen är mer än lämplig att bedöma. Eller menar du att andra rektorer i kommunen ska göra den här bedömningen? I så fall vet jag inte riktigt hur det ska gå till. Vi har i dag 35 olika språk inom Trelleborgs skolor att ta hänsyn till och det gäller att se till att läraren verkligen är lämplig att utföra det som hen är ålagd att göra. Vem är mest lämpad att bedöma det? Jo, chefen på modersmålsenheten som har en stor och bred erfarenhet av språken och vet vad hen pratar om.

Annons

Jag vill avsluta med att bjuda in dig till oss inom modersmålsenheten när vi startar igen i augusti. Det verkar som att du har mycket att lära och vi kan säkerligen reda ut många av frågetecknen som SD nu har skapat genom att vilja införa en ny policy för oss inom modersmålsenheten.

Saber Ounifi

modersmålslärare och studiehandledare Trelleborg kommun

Annons
Annons
Annons
Annons