Annons

Är elektrifiering av bilar enbart av godo?

Beträffande de alltmer heta PR-budskapen om alternativa framdrivningsmedel för bilar så kan man tycka att det börjar gå lite hysteri i elektrifieringsdebatten just nu med fokus på elektriskt drivna bilar där man bara ser lyckohjulet snurra och två hål i väggen, allt för miljöns skull.
Publicerad 9 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skribenten funderar över elbilarnas miljöpåverkan.
Skribenten funderar över elbilarnas miljöpåverkan.Foto: TT/arkiv

Man ser till exempel el-bilannonsernas PR-budskap om 100 procents fossilfrihet. Koldioxidutsläppen (CO2) från en bil beror inte på framdrivningen utan på energikällan. Vi måste också ta med de CO2-utsläpp som är kopplade till tillverkningen. Enligt en genomförd studie vid IVL Svenska Miljöinstitutet släpper tillverkningen av litiumjonbatterier ut upp mot 200 kilo koldioxid för varje kilowattimme energi som batterierna kan lagra.

Detta skulle betyda att en Tesla med en räckvidd på 500 km radie kan ligga över den europeiska koldioxidnormen på 130 gram per kilometer redan innan den startat. Koldioxidutsläppen från elbilar är enligt uppgift jämförbara med de från konventionella bilar trots PR-budskapens löften om nollutsläpp. Man måste vid jämförelsen även ta hänsyn till energikällan och om bilen drivs med kolkraftsel eller EU-el. Om bilen tankas med energigas så minskar CO2-utsläppen med 95 procent.

Annons

EU-reglerna ger anledning till förvåning och man undrar hur deras verklighet ser ut. Enligt EU-reglerna släpper den konstigt nog inte ut någon koldioxid alls. Detta trots att den drivs med EU-el och att batterierna måste ha tillverkats någonstans innan de placerades i bilen. Risk finns att elektrifieringen kan göra mer skada än nytta för klimatet om man gasar på för fort mot elbilssamhället.

Regelverket måste ta hänsyn till alla utsläppskällor som bidrar till bilens/fordonets klimatpåverkan under hela bilens livscykel. Hur skall man lösa ökat elbehov samtidigt som det råder stort underskott på grön el Svenska Kraftnät har varnat för brist på el och hoppades att få behålla kolkraften. För att kunna ladda framtidens elfordon med en växande elbilsflotta går i Sverige inte utan kol. I Tyskland skulle enligt uppgift inte tillgänglig el räcka till om antalet elbilar där skulle öka kraftigt. Men för många fordon finns i dag alternativ där helt utsläppsfria fordon (och fartyg) drivs med vätgas och bränsleceller som ger elektrisk kraft. Utsläppen blir endast vatten (vattenånga). Vätgasdrivna bussar trafikerar i dag i Stockholm.

För övrigt går vätgasdrivna tåg i reguljär trafik i Tyskland sedan två år tillbaka och vätgasdrivna färjor är i drift i Norge. När vätgasdrivna bilar kan börja rulla på vägarna återstår att se. Sådana bussar finns alltså redan i trafik i Sverige.

Stig-W Reinlert

sjökapten

Annons
Annons
Annons
Annons